...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

pt22b, [05.06.17 02:43]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت بیست و سوم) ادامه دکتر امینیان: متاسفانه ایشان یک بحثی دارندکه به نظر من بحث خیلی جالبی بود. می‌شود بعد استراتژیک کرد جنگ را. ما داریم همچنان از منظر دفاعی و جنگ می‌بینیم. جنگ ما بعد از دوسال تبدیل شد به تهاجمی تعاقبی که دیگر با آن فرق می‌کند و ما چون نمی فهمیم جنگ را چون در آن چهار چوب اولیه داریم جنگ را بررسی می‌کنیم نه چهارچوب دوم. درحالی‌که بعد از دوسال، جنگ ما ربطی به چهارچوب و قواره بندی اولیه ندارد. دیگر خودمان هم نمی فهمیدیم. من می خواهم به صورت مختصر بگویم کلاوزویتس می‌گوید؛ نباید دیپلماسی و زور را دوگانه بدانیم. نباید بگوئیم دیپلماسی یا زور بلکه دیپلماسی در کنار زور است. این بحث ،بحث خیلی مهمی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۱۴
سید ناصر حسینی

pt22b, [01.06.17 13:36]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت نوزدهم) دکتر شمس احمر: چون تحقیق ما اینجا پرسش محور است، این مدل تحقیق ار تحقیقات فرضیه محور بسیار دشوارتر است. به خاطر دارید زمانی که معادله درجه دو حل می‌کردیم در دوره دبیرسان، وقتی نمی‌توانستیم معادله را با مقدار دقیق xحل و پیدا کنیم می گفتیم که دامنه پاسخ‌های قابل قبول برای متغیر ما چه حدی است. در تحقیقات پرسش محور باید دقیقا این‌کار را کرد. باید بگوییم که اگر نمی‌توانیم فرضیه‌سازی کنیمIf and then) (باید بدانیم؛ چه اصولی بر صحت پاسخ به این پرسش‌ها حاکم و ناظر است. و بفهمیم؛ آیا پاسخ درست به پرسش‌ها می‌دهیم یا نه فقط داریم یک پاسخی می‌دهیم و آن منطقی که بتوانیم بر آن استوار بایستیم را نداریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۱۰
سید ناصر حسینی

pt22b, [03.06.17 01:25]
دکتر امینیان : ما با همه‌ی کشورهای دیگر متفاوت هستیم، نه فقط به خاطر اینکه انقلاب شده داخل ایران که این هم بخشی از آن است، اصلاً ایران به طور تاریخی این وضعیت را دارد. ما هیچ وقت یک کشور با ثبات نبودیم. چه انقلاب شده چه نشده، چه مسلمان بودیم چه نبودیم. همیشه دستخوش جنگ و درگیری بودیم. هیچ کشوری مثل کشور ما نیست. در طول تاریخ، دلایل مختلفی هم دارد. شما مثلاً ژاپنی‌ها را ببینید دو بار به آنها حمله شده یا آمریکا دوبار بهش حمله شده یا کشورهای دیگر در همین حدود‌ها، ما تقریباً هیچ 50سال تاریخ‌مان را نداریم که هیچ جنگی جدی نشده باشد. یا قوی بودیم یا ضعیف بودیم، اگر ضعیف بودیم به ما حمله شده. شما ببینید اغلب سلسله ها که به ایران حکومت کردند؛ خارجی‌ها بودند، غزنوی‌ها، سلجوقی‌ها حتی قاجاریه به نوعی حتی صفویه به نوعی. ما چون همیشه مورد تاخت و تاز بودند. اگر ما قوی بودیم، ما به دیگران حمله کردیم.مثل نادرشاه افشار، حتی مثل آقا محمدخان قاجار یعنی ما از این دو حالت خارج نیستیم، پس بحث جنگ، بحث امنیت و بحث استراتژی جزء ذاتی کشور ما است و ما باید برایش یک برنامه‌ریزی جدی بکنیم و باید در باره‌اش حرف داشته باشیم، ما الآن تنها کشور جهان اسلام هستیم که خودمان امنیت‌مان را تأمین می‌کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۰۷
سید ناصر حسینی

pt22b, [30.05.17 09:20]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت هفدهم) ادامه دکتر شمس احمر: اما در رابطه با این کتاب سه رویکرد می بینم، نقاد این اثر حداقل سه رویکرد خواهد داشت؛ یکی رویکرد نقد ساختاری، دیگری محتوایی و سومین، نقد روش‌شناسی. تلاش کردم و بنا بر توصیه عزیزان بر رویکرد نقد روش‌شناسی پژوهشی این کتاب متمرکز شدم. اگر بخواهم اشاره‌ای کوتاه و گذرا داشته باشم در نقد ساختاری، حداقل باید در نسخه‌های بعد به این نکات توجه داشت؛ اول؛ بررسی جامع و مانع بودن کتاب است یعنی همه آنچه باید در این کتاب باشد با توجه به موضوع کتاب و هدف‌گذاری کتاب و مانع بودن به معنای آنکه آنچه ربطی به نتیجه‌گیری آخر یا پاسخ صریح پرسش‌ها را از متن خارج کنیم. نکته دیگر چیدمان منطقی و ترتیب و توالی نگارش کتاب است و باید این سوال را پرسید که آیا از ابتدا تا انتهای کتاب، چیدمان، یک منطق خاصی دارد و منطقی است یا اینکه نه، تقدم و تأخر در آن رعایت نشده است. اما برای نقد محتوایی، دو نکته را باید لحاظ کرد؛ اول اینکه تناسب محتوای کتاب با عنوان و پرسش‌های کتاب را احراز کرد و دیگر اینکه اگر تناقض یا مغایرت‌هایی در جای‌جای متن دیده می‌شود، باید برجسته گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۳۴
سید ناصر حسینی

pt22b, [29.05.17 08:37]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت شانزدهم) ادامه ناقد بعدی، سرهنگ دکتر مهران شمس احمر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه دفاعی و راهبردی بود، که کتاب را از منظر ساختاری و روش شناسی مورد بررسی و نقد قرارداد. از نظر این ناقد محترم، کتاب فاقد یک روش نظام مند پژوهشی متناسب با محتوا بود. وی با بر شمردن الزامات یک روش صحیح تحقیق و متناسب با موضوع و سوال تحقیق و ذکر اهمیت آن، در نهایت بر این نکته اساسی تاکید ورزید که با روش تحقیق به کار گرفته شده، نمی توان به یک نظریه قابل تعمیم برای سایر کشورها و سایر زمان ها دست یافت. مشروح بیانات دکتر شمس احمر به شرح زیر است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۶
سید ناصر حسینی

pt22b, [28.05.17 08:48]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت پانزدهم) ادامه امیر بختیاری: چگونه این نیروهای مردمی با دست خالی جلوی 192 فروند هواپیمای عراق را می‌گیرند؟ چگونه جلوی گلوله باران توپخانه عراق یا حمله زرهی اش را می‌گیرند؟ هی ما بگوییم مرگ بر هواپیمای عراق! نمی‌افتاد، خوب باید یک چیز داشته باشیم، بزنیم تا بیفتد. بنابراین در متوقف کردن دشمن، من معتقدم این ارتش های کلاسیک هستند که می‌توانند دشمن را متوقف کنند، اما بعد، مردم انقلابی با حرکت انقلابی جنگ را ادامه می دهند، چون من ویتنام بوده‌ام و دیدم دشمن را بیچاره می‌کنند. امااینکه از اول جلویش را بگیرند، من با این نظریه موافق نیستم. چون درس های استراتژیک شما بسیار متین است، فقط می‌خواهم یک چیزی را خدمت شما عرض کنم، شما مثلاً می‌گویید؛ کشور های انقلابی در آینده، آیا آقای درودیان! انقلاب برای دهه 40 یا دهه 50 بود آیا تئوری انقلاب، دکترین انقلاب، برای جایگزینی حکومت ها است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۱
سید ناصر حسینی

pt22b, [27.05.17 09:15]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت چهاردهم) ادامه امیر بختیاری: باز کماکان صفحه های بعدی من مشکلی ندارم، بسیار عالی نوشته شده. در صفحه 461 مرقوم فرمودید؛ درحالی که عراق و منافقین تصور می‌کردند، [ببخشید من این هایی را که می‌گویم چون همه نظرات شما خلاصه در این است. دوست دارم که این را از زبان شما بشنوم. به نظر شما آن سئوالی که شده در نظریه و تمهیداتی که پیش بینی شده، تحلیلی که شده پاسخ این ها با هم نسبتی دارند؟ بله با هم نسبت دارند، اما عرض من این است که نثرش کمی سنگین شده، حالا شاید شما ملاحظههایی داشته‌اید یعنی خواننده باید فکر بکند تا بگیرد]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۶
سید ناصر حسینی

pt22b, [26.05.17 10:15]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت سیزدهم) ادامه امیر بختیاری: حالا به این پرسش جواب بدهیم و به آن پرسش هم جواب داده نمی‌شود. برای مثال در صفحه 452 مسئله اساسی این است، ایران پس از فتح خرمشهر برای هدف گذاری و تصمیم گیری چه محاسبه ای برای توان نظامی و منابع خود داشت؟ حالا شما باید این را تشریح کنید. اگر جواب من را می‌خواهید، ممکن است مخالف با نظر شما باشد. نظر شما بایستی روشن باشد. باز دوباره در سه سطح آخر می‌پرسید: چرا ایران بدون در نظر گرفتن تغییر در صحنه نبرد... یعنی پیوسته چرا و پرسش های شما از خواننده تان. به نظر من گمی خواننده گیج می شود. خود من که گیج شدم. حالا اگر کسی هوشمند باشد، من را جزء افراد پایین بگذارید. من می‌خواهم بگویم این پرسش ها زیادند، اما نهایتاً جوابی که می دهید، بسیار هوشمندانه و درست است. حالا چه چیزی شما را وادار کرده که در قالب این الفاظ بگویید و نهایتاً آن بیان بسیار زیبای عدم تناسب منابع با هدف که نوشته اید، نمی دانم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۳
سید ناصر حسینی

اسطوره‌های آسمان‌های ایران

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸ ب.ظ

pt22b, [25.05.17 22:50]
سجادی معارف:
به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر
👇

اسطوره‌های آسمان‌های ایران

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3741 تاریخ 1395/01/26

محمود اسکندری

در بین خلبانان بزرگ ایران شاید نام برخی کمتر شنیده شده باشد. دلایل این امر متفاوت است. می‌توان دلایل امنیتی و حفاظتی را یکی از این موارد دانست، اما شاید دلیل دیگران تفکر کاملا حرفه‌ای و تا حدودی متفاوت آنها با دیگر خلبانان باشد تا آنجا که اصلا علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نداشتند و شانس این را هم نداشتند که در جنگ شهید شوند تا نامشان جاودانه شود.
سرگرد محمود اسکندری یکی از این مردان بود که بارها فرشته مرگ را ناکام گذاشت. او خلبان فانتوم بود و نه‌تنها خلبانان فانتوم؛ بلکه حتی خلبانان اف 14 و اف 5 او را یک معجزه می‌دانستند. از هر خلبانی که سال‌های جنگ را در پایگاه‌ها و عملیات سپری کرده باشد اگر سوال کنید یکی از بهترین خلبانان ایران کیست تنها یک پاسخ خواهید شنید؛ «محمود اسکندری» . در هنگام انتخاب ماموریت، «نه» در کارش نبود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۸
سید ناصر حسینی

pt22b, [25.05.17 14:40]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت دوازدهم) ادامه امیر بختیاری: وقتی مسئله را طرح می‌کنید، سئوال می‌کنم در این نظریه تان، ایران باوجود غافلگیری در حمله عراق، دفاع کرده و با وجود بی ثباتی نتوانست جلوی وقوع جنگ را بگیرد. همان شب هم، اگر یادتان باشد، از شما پرسیدم: این نظریه است یا پرسش؟ نظریه باید قابل تکرار و قابل اثبات باشد. بتوان اثباتش کرد، این می‌شود نظریه. اما اگر غیر از این باشد، این که شما می‌‌گویید، پیش در آمدی بر یک نظریه، اول مفهوم نظریه را با هم توافق کنیم که نظر چیست؟ نظریه چیست ؟الان من می‌گویم. شما فرض کنید؛ به نظر من آن پرده را بکشید نور بهتر است این نظر است، اما نظریه داستانی برای خودش دارد. به شما گفتم من نمی‌دانم که می‌خواهم عیب بگویم یا نه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۶
سید ناصر حسینی