...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

بسمه تعالی

سیر تحول اندیشه جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در ایران                                             سید ناصر حسینی[1]

چکیده

بعد از گذشت قریب نیم قرن از عمر جغرافیای سیاسی مدرن در ایران، لزوم بازنگری کلی در چگونگی پیدایش این علم و هوشیاری نسبت به تحولات مختلف آن، ضروری می نماید. محققان و پژوهشگران ورود یسیاری از علوم از جمله علم جغرافیا به ایران را با تأسیس دارالفنون مسبوق به سابقه می دانند. در دوره های مختلف، همزمان با سایر نقاط جهان، دامنه این علم در ایران نیز گسترش یافته و شاخه های دیگر آن مانند جغرافیای سیاسی نیز توسعه یافته است. براساس این پژوهش، رشد و شکوفایی رشته جغرافیا و جغرافیای سیاسی در ایران بطور کلی در سه مرحله یا سه دوره انجام شده است. مرحله اول از زمانی که علوم جدید با تأسیس دارالفنون وارد کشور شد تا ایجاد رشته مستقلی بنام جغرافیا در دانشگاههای کشور افتتاح گردید. مرحله دوم از زمان تأسیس رشته جغرافیا تا ظهور انقلاب اسلامی در ایران و مرحله سوم از پیدایش انقلاب اسلامی تا عصر حاضر که سه دوره رشد و شکوفایی جغرافیا را تشکیل می دهد. از این رو، این مقاله در تلاش است تا مروری کوتاه بر تاریخچه مطالعات جغرافیای سیاسی و سیر تحول اندیشه جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در ایران داشته باشد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۲
سید ناصر حسینی

بسمه تعالی

تبیین راه وصول اقیانوس ها به کشورهای ساحلی با تأکید بر دریاهای اقیانوس هند

 سید ناصر حسینی[1]

 

چکیده:

خانه ما زمین دارای اقیانوس هایی است که بیشتر آن را پوشانده اند و قاره هایی دارد که بالای سطح دریا ها قرار دارند. زندگی بر روی سیاره زمین از دریاها منشأ گرفته و اقیانوس ها هم در ادامه به خانه تعدادی از جانوران تبدیل شده اند.

دریاها منابع سرشار انرژی و راههای دریایی بهترین مسیر های ارتباطی مردم جهان هستند. امکانات دریایی برای بهره برداری و ارتباط ملل جهان، اررانترین و سهل الوصول ترین هستند. کشورهایی که از نظر سرزمینی امکانات بهتری برای وصول به دریاها دارند از نظر قدرت جغرافیایی و موقعیت ژئوپلیتیکی قابلیت بالاتری را برای رقابت با همتایان خود دارا می باشند. اقیانوس ها و به قولی آب های آزاد توسط دریاها و دریاهای بسته و نیمه بسته و ... سپس به کشورهای ساحلی متصل شده و از نظر حقوقی قلمرو های دریای سرزمینی، قلمرو منطقه مجاور، قلمرو انحصاری اقتصادی و قلمرو فلات قاره آنها را تشکیل می دهند. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن تعریف کوتاهی از اصطلاحات فوق، دریاهای وابسته به اقیانوس های جهان را برشماری کرده سپس بطور موردی دریاهای موجود در اقیانوس هند را توصیف نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۱۹
سید ناصر حسینی

هدایت سال اول جنگ

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹ ب.ظ

بسمه تعالی

هدایت سال اول جنگ

در هفته دفاع مقدس آنچه بیش از همه ذهن جوان ایرانی را می کاود این است که چرا ایران اسلامی با این همه توان نظامی نتوانست مانع تجاوز عراق به ایران شود. برای پاسخ به این سؤال به هیچ وجه تمی توانیم دنبال مقصر بگردیم ولی بایستی به تاریخ انقلاب مراجعه نماییم تا شرایط کشور در کوران انقلاب و مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و اتفاقات دوران انقلاب را بررسی نمائیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۱۹
سید ناصر حسینی