...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

pt22b, [03.06.17 01:25]
دکتر امینیان : ما با همه‌ی کشورهای دیگر متفاوت هستیم، نه فقط به خاطر اینکه انقلاب شده داخل ایران که این هم بخشی از آن است، اصلاً ایران به طور تاریخی این وضعیت را دارد. ما هیچ وقت یک کشور با ثبات نبودیم. چه انقلاب شده چه نشده، چه مسلمان بودیم چه نبودیم. همیشه دستخوش جنگ و درگیری بودیم. هیچ کشوری مثل کشور ما نیست. در طول تاریخ، دلایل مختلفی هم دارد. شما مثلاً ژاپنی‌ها را ببینید دو بار به آنها حمله شده یا آمریکا دوبار بهش حمله شده یا کشورهای دیگر در همین حدود‌ها، ما تقریباً هیچ 50سال تاریخ‌مان را نداریم که هیچ جنگی جدی نشده باشد. یا قوی بودیم یا ضعیف بودیم، اگر ضعیف بودیم به ما حمله شده. شما ببینید اغلب سلسله ها که به ایران حکومت کردند؛ خارجی‌ها بودند، غزنوی‌ها، سلجوقی‌ها حتی قاجاریه به نوعی حتی صفویه به نوعی. ما چون همیشه مورد تاخت و تاز بودند. اگر ما قوی بودیم، ما به دیگران حمله کردیم.مثل نادرشاه افشار، حتی مثل آقا محمدخان قاجار یعنی ما از این دو حالت خارج نیستیم، پس بحث جنگ، بحث امنیت و بحث استراتژی جزء ذاتی کشور ما است و ما باید برایش یک برنامه‌ریزی جدی بکنیم و باید در باره‌اش حرف داشته باشیم، ما الآن تنها کشور جهان اسلام هستیم که خودمان امنیت‌مان را تأمین می‌کنیم. این، نیاز دارد در درجه اول به نرم‌افزار و نه فقط سخت افزار. سخت افزار توپ است و تانک و موشک.ما قبل از آن به نرم‌افزار نیاز داریم، چیزی که متاسفانه خیلی کم در کشور شکل گرفت. ما هشت سال جنگ داشتیم، سی‌سال مقاومت داریم، سی‌سال جنگ داریم، سی‌سال به قول امیر؛ سابقه انقلابی بودن داریم، بیش از 30 سال، اما نیامدیم این را تبدیل به نظریه کنیم، تبدیل به راهبرد کنیم. ما کشوری هستیم که الآن نگاه کنید دور تا دور ما همه درگیر جنگ‌اند، پایگاه‌های نظامی آمریکا است، دشمن‌های ما هستند، ولی ما متناسب با این خودمان را شکل ندادیم. من همیشه در تاریخ می‌گویم که ببینید یک کشور شبیه ما پروس است، پروس وقتی وارد این قضیه شد، با تمام قوا ایستاد و جنگید ، برنامه ریزی کرد و توانست خودش را از دهان ابر قدرت ها بکشد بیرون و خودش را قدرت کند. من خودم هفته پیش رفتم آلمان. گفتم می خواهم بروم این منطقه پروس را ببینم، سر قبر فردریک کبیر. آنها هم شرایطی مثل شرایط ما داشته اند، اما چون این بحث را جدی گرفته‌اند آن آدم ها را تربیت کرده که شده اند پیامبر جنگ شده اند، پدر علم استراتژی . چون پاسخ داده اند به نیازشان. رفتم اتفاقاً در آن منطقه فردریک کبیر و قصر فردریک کبیر. بعد این کشور کوچک که با سه ابر قدرت زمانش جنگید و می خواستند آن را ببلعند، تبدیل شد به آلمان جنگ جهانی اول بعد از 40-50 سال کل دنیا را تحت شعاع خودش قرار داد؛ هم جنگ جهانی اول و هم جنگ جهانی دوم.

pt22b, [04.06.17 10:27]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت بیست و دوم) ادامه دکتر امینیان : ما متناسب با این جنگ(جنگ ایران و عراق) متأسفانه کار نکردیم و به قول آقای درودیان ماندیم در جنگ و درگیری های لفظی و سیاسی و خودمان را تضعیف کردیم. من اتفاقاً در این جا نوشته‌ام. ما 9 نوع نگاه می‌توانیم به جنگ داشته باشیم که می‌شود آن را ادغام کرد. بخش نگاه تاریخ نگاری، بخشی از کتاب آقای دورودیان اینطور است. نگاه ایدئولوژیک، نگاه سیاسی، نگاه تبلیغی، نگاه جامع شناسانه، و نگاه تاکتیکی نظامی، اما دو نگاه از این ها داریم. اتفاقاً بخشی از کتاب‌های آقای درودیان هم همین است از آن 15-16 کتابی که نوشته اند و جواب دوستان هم به همان کتاب ها است. عمدتاً اما نگاه راهبردی نداشتیم. اتفاقاً یک بار سردار رشید می‌گفت: (حرف جالبی می زد) و می‌گفت که ما در جنگ می توانستیم جلوی جنگ را بگیریم و نگرفتیم و موفق نشدیم جلوی جنگ را بگیریم. این دستاورد بزرگی است. بعد از آن ما توانستیم جلوی چندین جنگ را بگیریم. یعنی چندین جنگ می توانست بر ما واقع بشود، ما با تجربه ای که از جنگ داشتیم، توانستیم جلوی جنگ را بگیریم. این دست آورد راهبردی را کم نباید ببینیم. به خاطر همین است که ما ثبات داریم و دیگران ندارند. یک بحثی که من می خواهم خیلی مختصر بگویم. یک بحثی که آقای درودیان در کتابشان گفته اند من هم می خواهم خیلی مختصر بگویم. سه تا نظریه را می گویم به هم پیوستگی جنگ و سیاست ازکلاوزویتس به هم پیوستگی انقلاب و جنگ که کیرین گرینتون تو کتابش نوشته و به هم پیوستگی جنگ و امنیت ملی که حالا من نمی‌دانم ولی فکر کنم از خودتان باشد. ندیدم جایی این را کسی گفته باشد. چیز جالبی است. اما می خواهم یک چیز دیگر را من اضافه کنم. می خواهم یک چیزی فراتر از این بگویم. که به این هم باید بپردازیم به هم پیوستگی جنگ و هویت ملی، عزت ملی است. اصلا این که کشور ما چیست؟ این بخاطر جنگ ما است جنگمان آن طور شد، الآن ما این هستیم. اصلا هویت چیست ؟ هویت چیزی است که به شما می‌گوید چه هستید. دشمنان هم می‌گویند کی هستید؟ اگر کسی از دشمنانمان بخواهد بفهمد که ما کی هستیم، باید جنگ ما را ببینند وخودشان می‌دانند؛ ما کی هستیم و حمله نمی کنند. اینطور شاید امنیتی هم بشود ببینید جنگ را. به نظر من این بحث، بحث خیلی مهمی است. جنگ ما، هویت ما را شکل داد. جنگ ما، نگاه ما و شخصیت ما را شکل داد. این، به نظر من، بحث خیلی مهمی است که نباید کم بگیریم و کم تر به این مباحث پرداختیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۲
سید ناصر حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی