...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

زیارت اربعین سال 1392 قسمت اول

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶ ب.ظ

بسمه تعالی

مدتی بود که به هر دلیل به وبلاگم سر نزده بودم. بی حوصلگی، تنبلی، محدودیت وقت و یابهتر بگویم عدم مدیریت زمان. اما در سفر عتبات و زیارت اربعین زیبایی هایی که دیدم تصمیم گرفتم بخشی از جلوه های آن را بنویسم تا شاید مورد استفاده دوستان قرار گیرد.

امسال چهارمین سال بود که با عنایت و لطف الهی موفق به زیارت اربعین می شدم. سال اول با خانواده و با کاروان حج و زیارت رفتیم (سال89) امام بدلیل محدودیت های کاروان، موفق به زیارت با پای پیاده نشدم. اربعین سال 90 از ابتدا برنامه ریزی کردم و با گروهی از دوستان همراه شدم رفت و برگشت را هوایی از تهران به بغداد و برگشت هم بغداد تهران. حدود هفده نفر بودیم بصورت مجردی و افراد با سنین مختلف بودند اما هدف همه زیارت اربعین بود خوش گذشت. البته خاطرات آن سفر را هم نوشتم اما از اینکه روی وبلاگ بگذارم پرهیز کردم شاید در اینده بخش هایی از ان را که کهنه نشده و قابل استفاده است را منتشر نمایم. سال 91 هم با همین گروه همراه شدم تقریباً وضعیت مشابه سال قبل بود و مطالب ان را نیز یادداشت کرده ام. البته سال 91 با اینکه رفتمان هوایی با شرکت زاگرس ایر از تهران به بغداد بود ولی شرکت مزبور یکطرفه و روی هوا تصمیم گرفت و ما را در فرودگاه نجف پیاده کرد و مشکلاتی را برایمان فراهم کرد. چون برنامه سفر ما ابتدا زیارت امامین شریفین در سامرا(امام دهم و یازدهم) و کاظمین(امام هفتم و نهم) بود و سپس نجف و آخر هم کربلا، اما ناگفته نماند که شرکت مزبور برای کسانی که می خواستند به بغداد بروند اتوبوس اجاره کرد اما چه فایده مزه سفر هوایی را از ما گرفت. بماند. اما امسال دیگر خودم تصمیم گرفتم که بخشی از راه را در داخل کشور هوایی و بخش زمینی را در عراق بپیمایم که هم خلف وعده شرکت ها را نداشته باشیم و هم از نظر هزینه سفر صرفه جویی کرده باشم. در این سفر دو نفر از دوستان هم اظهار علاقه کردند و همراه شدند و یکی دو روز به اغاز سفر سایر اعضاء خانواده نیز اظهار علاقه کردند و با عنایت اقا امام حسین (ع) وسایل آن هم بطور غیر قابل باور جور شد. و مجموعاً پنج نفر شدیم که تا آبادان با شرکت اسمان هوایی مسافرت کردیم و شب را در مهمانسرایی در خرمشهر استراحت کردیم و صبح روز چهارشنبه 9/27 از طریق مرز شلمچه با چند ساعت معطلی بدلیل ازدهام زیاد عبور کرده و وارد خاک عراق شدیم.

نزدیک غروب آفتاب بود که از مرز شلمچه با یک دستگاه ون با کرایه هر نفر 4000 دینار عراقی تا بصره رفتیم و از آنجا نیز با یک ون دیگر با کرایه هر نفر 15000 دینار عراقی تا نجف راه پیمودیم. در این فرصت کوتاه برای اولین بار شهر بصره را دیدیم. وقتی که پول چنج کردم قیمت پول عراقی تقریباً 2/5 برابر پول ایرانی بود. نیمه شب پپنجشنبه 9/28به نجف اشرف رسیدیم و یک سر مشرف شدیم به حرم کعبه دلها، امام اول شیعیان جهان اسدالله الغالب آقا علی ابن ابیطالب(ع)، زیارت کردیم و تا صبح در حرم بودیم و بعد از نماز صبح خارج شدیم برای صبحانه و استراحت. ناگفته نماند که در ایام اربعین بقدری نجف و کربلا شلوغ است و ازدهام جمعیت که غالب مردم در حسینیه ها مساجد و مراقد و یا هر مکان سرپوشیده که بیش از 50% آن را خیمه ها و یا بزبان خودمان چادر های بزرگی که بصورت سالن ایجاد شده بصورت عمومی و البته زن و مرد جدا اطراق و استراحت می کنند. ما هم در حسینه شیخ عدنان واقع در زیر پل های سه طبقه نجف در شارع کوفه مستقر شدیم. مدت توقف ما در نجف اشرف کمتر از 48 ساعت شد و صرفاً در این مدت توانستیم علاوه بر دو سه بار تشرف به حرم از منزل قدیمی امام در بازار قبله نجف که اخیراً بازسازی شده و برای بازدید آماده شده بازدید نمائیم. این مکان به همت ج.ا.ا باز سازی شده چون دو سال قبل که دیده بودم مخروبه ای بیش نبود بهرحال این منزل یادآور مجاهدات و مبارزات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است که در مدت 15سال تبعید در عراق در آن ساکن بودند و زائرین و دوستداران امام خمینی بطور مرتب از این مکان بازدید می نمایند. همچنین یک نماز ظهر و عصر نیز در مسجد هندی ها خواندیم این مسجد نیز محل درس خارج حضرت امام(ره) بوده است ضمن اینکه مرقد مرجع عالیقدر سید محسن حکیم نیز در ورودی این مسجد قرار دارد. این مسجد محلی بود که بسیاری از زائرین ایرانی در آن اطراق کرده بودند. قصد داشتیم در مرقد آیت الله امینی صاحب الغدیر نیز برای قرائت فاتحه حاضر شویم که بدلیل تغییراتی که کوچه های اطراف حرم بوجود امده پیدا نکردیم و دورادور فاتحه ای قرائت کردیم.

حرم و صحن مطهر حضرت علی(ع) به هیچ وجه ظرفیت پذیرش این خیل عظیم زائر را ندارد و متأسفانه در چهل سال گذشته هیچ برنامه توسعه برای ان اجرا نشده و تنها بعد از حکومت صدام است که تغییراتی در حال انجام است و مسؤلین عراقی و ایرانی بویژه ستاد بازسازی عتبات که از ایران در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر هستند به شدت و به سرعت در حال توسعه فضاهای اطراف حرم ها هستند. خدا انشاءالله به انها توفیق دهد. 

ادامه دارد ...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۴
سید ناصر حسینی

سفرنامه

نظرات  (۱)

۱۱ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۵۷ احمد جنتی محب
 با سلام و آرزوی قبولی زیارات و توفیقات هرساله برای شما، استفاده کردم. انشاءالله امسال حقیر به همراه همسرم را نیز در کاروان منظور نمائید.با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی