...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

شهادت جانسوز سربازان ناجا در مرز میرجاوه

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ

بسمه تعالی

خبر جانسوز شهادت تعدادی از سربازان ناجا در مرز میرجاوه بسیار تکان دهنده بود ولی متأسفانه همچون حوادث مشابه در گذشته آثار آن در جامعه فقط چند روز باقی است و بزودی به بوته فراموشی سپرده می شود. خبری که جامعه ایرانی را درگیر کرده و باعث انتشار تعدادی پیام تسلیت از سوی مسؤلین بلند پایه کشور به خانواده های داغدار، پخش فیلم های خبری تشییع جنازه سربازان شهید و احتمالاً تعدادی مصاحبه مسؤلین مربوطه و احضار سفیر و کاردار کشور همسایه که مأوای تروریست های تکفیری است و اقداماتی از این دست، یعنی اینکه همه کشور ملتهب و درگیر این حادثه و اتفاق ناگوار شده و هزینه فراوان مادی و معنوی را تحمیل نموده است. وقتی چند نفر چریک بدوی و تکفیری چنین ضربه ای به یگان انتظامی ما وارد می کند در واقع حیثیت نظامی و غرور ملی ما خدشه دار می شود. همانطور که ما از اسیر شدن تعدادی ناوی آمریکایی راه گم کرده غرور آمریکایی را لگدمال کرده و به آن افتخار می کنیم. بنابراین در اینگونه موارد هم سرشکسته می شویم و غرور ملی و نظامی مان آسیب می بیند. و متأسفانه اینگونه حوادث تلخ هر از چندی تکرار می شود و سربازان عزیز وطن به خاک می افتند و روح و قلب ایرانی را می آزارد پس باید فکری کرد. بنظرم همه این اقدامات صحیح و درست است اما یکی از اصلی ترین عواملی که باعث اینگونه اتفاقات می شود این است که آموزش ها و علوم نظامی جدی گرفته نمی شود و سربازان و فرماندهان در فراگیری و بکارگیری آموزش ها و تاکتیک های نظامی جدی نیستند. بنابراین علت اصلی این اتفاقات را باید در ضعف کارکرد نظامی و تخصصی فرماندهان و عدم آمادگی یگانهای نظامی و انتظامی جستجو کرد. ولی متأسفانه این نقیصه هیچوقت بررسی نمی شود و اگر بررسی می شود هیچوقت به رفع معایب و نواقص آن اقدام نمی شود و حتی گاهی دیده شده که فرمانده یگان آسیب دیده و پرتلفات از حمله مهاجمان و تروریست ها بعد از این حادثه بنوعی تشویق و به مشاغل بالاتر گمارده شده است.

اگر تصور کنیم کشور و ملت ما هیچ دشمنی ندارد قطعاً تصوری باطل است. وقتی همه کارشناسان امنیتی و راهبردی معتقدند که دور تا دور کشور ما دشمنان فعالند و بارها و بارها از مسؤلین این سخنان را شنیده ایم که تهدیدات کشور ما را احاطه کرده و دشمنان در صدد ضربه زدن به ما و ملت و کشور ما هستند پس چرا هشیار نمی شویم؟!!

حالا اگر بخواهیم این اتفاق را از نظر تخصصی و علمی بررسی کنیم. باید اولین علت در بروز چنین حوادثی را در خودمان و نیروهای خودی جستجو کنیم. که چرا به کمین دشمن افتاده ایم؟ البته من برای بررسی و اظهار نظر دقیق، دسترسی به صحنه عملیات نداشته ام ولی فیلم های پخش شده از سوی مهاجمین غالباً نشان می دهد که یگان اعزامی به مأموریت از کمترین آمادگی برای انجام مأموریت برخوردار بوده است و مطمئناً اقدامات آموزشی، تأمینی و احتیاطی کمتر رعایت شده است. لذا در صورتیکه آموزش های رزم انفرادی و یگانی و آئین نامه های نظامی بدقت رعایت می شد احتمال بروز چنین اتفاقاتی با درصد تلفات بالا بسیار کم بود. در حقیقت آموزش ها و آئین نامه های رزمی، علمی و حاصل قرن ها تجربه نظامیان است. در واقع انسان های زیادی در جنگ ها و درگیری های نظامی کشته شده اند تا این تجربیات بدست آمده است ولی ما بدون توجه به آنها در حوادث مشابه مکرر تلفات می دهیم. ضمن اینکه درگیری های شرق کشور با اشرار و گروه های تروریستی سابقه طولانی دارد اما همواره فراموش کاری ما و عادی شدن وضعیت و رفتار ما در مقابل چنین حوادثی مجدداً فرصت را برای تکرار در اختیار مهاجمین قرار می دهد. علم نظامی گری می گوید برای انجام هر عملیاتی ابتدا شناسایی و جمع آوری اطلاعات لازم است و قطعاً مهاجمین تکفیری برای انجام چنین عملیات موفقی بارها و بارها موقعیت محل و رفتار سربازان و یگان محلی را شناسایی کرده و سپس برای انجام عملیات طراحی و اقدام کرده اند ولی متأسفانه یگان خودی غافل بوده و هیچگونه اقدام ضد شناسایی انجام نداده و هیچوقت اقدامات تأمینی را بکار نبرده و شاید کمتر آمادگی خود را برخ دشمن کشیده است. آنطور که در فیلم پخش شده پیداست وقتی آتش دشمن به سمت نیروهای خودی باز می شود، از سوی نفرات خودی تیری شلیک نشده و غافلگیری صد در صد بوده است و حتی خودرو اعزامی فاقد تیربار و نجهیزات جنگی است که در منطقه تردد می نماید. البته اگر از نزدیک چنین بررسی هایی به عمل آید اشکالات بیشتری نمایان خواهد شد. لذا بایستی بمنظور کاهش اینگونه حوادث در آینده قبل از اینکه دیگران را مقصر قلمداد کرده و شیون و غوغا سرداده و سایر ارگان ها و وزارتخانه ها را مقصر قلمداد نماییم چاره ای اساسی بیندیشیم.  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی