...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

pt22b, [14.05.17 19:24]
بررسی و نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» مولف : دکتر محمد درودیان در دانشگاه عالی دفاع ملی( قسمت اول)

اشاره
جنگ هشت ساله رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهم ترین وقایع سال های پایانی قرن بیستم به حساب می آید. این جنگ، به مانند همه جنگ های دیگر تاریخ، تاثیری غیر قابل انکار بر سرنوشت و آینده کشورهای در گیر آن داشته است. به همین دلیل است که پژوهشگران و اندیشمندان حوزه نظامی، تاریخ جنگ ها را با دقت و وسواس مورد بررسی و مداقه قرار می دهند تا از تجربیات و آموزه های آن برای نسل های آینده حداکثره بهره را ببرند.
جنگ ایران و عراق نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست، کما این که پس از خاتمه جنگ، هزاران جلد کتاب و مقاله در این باره به نگارش درآمده اند و پژوهش های فراوانی در این خصوص انجام گرفته است.
یکی از مباحث بسیار حائز اهمیت و بلکه مهم ترین آنها، مقوله نظریه پردازی و بحث پیرامون اندیشه دفاعی است که باید اذعان کرد؛ در کشور ما، مع الاسف، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. البته این نقیصه فقط مربوط به این دوره و این جنگ نیست، بلکه در تاریخ نظامی ایران، حتی آن هنگام که امپراتوری های قدرتمندی بر این سرزمین حکمرانی کرده اند، اثری از نظریه پردازی و یا اندیشه ورزی دفاعی بر جای نمانده است، در حالی که در سایر نقاط جهان، اندشمندان نظامی متعدی ظهور کرده اند که افرادی مانند سن تزو در چین باستان و کلاوزویتس در قرن هجدهم اروپا از این دسته به شمار می آیند.
جلسه نقد کتاب « جنگ ایران و عراق؛ پیش درآمدی بر یک نظریه» که درمورخه 3/2/1396 در دانشگاع عالی دفاع ملی برگزار گردید و گزارش مختصر آن در مورخه 6/2/1396 در سایت هیئت معارف جنگ منتشر شد، برای اولین بار در تاریخ جنگ تحمیلی، موضوع نظریه پردازی را در دستور کار داشت و علاوه بر آن فرصتی بود تا ضمن پرداختن به این موضوع، موضوعات دیگری نیز به عنوان مقدمه نظریه مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
وجود دو گفتمان متفاوت در باره جنگ تحمیلی نزد ارتش و سپاه، اختلاف نظر این دو سازمان در خصوص عملیات های انجام گرفته در خلال سال های جنگ و نیز تعاریف بعضی از مفاهیم مانند غافلگیری، پیروزی و شکست از جمله موضوعات مهمی بودند که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
حاضرین در جلسه و ناقدان کتاب یاد شده، همگی بر این قول متفق بودند که به رغم کاستی های موجود در کتاب، نویسنده محترم، سردار دکتر محمد درودیان، دست به اقدام شجاعانه ای زده و از این حیث وی را مورد تحسین و تقدیر قرار دادند.
سایت معارف جنگ به منظور اجتناب از طولانی و یکنواخت شدن، این گزارش را در چند قسمت متوالی به مخاطبین محترم تقدیم می نماید ودر صورت نیاز در ابتدای هر بخش توضیحات مختصری را به بیانات ناقدین محترم اضافه می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی