...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

تأملی بر نظریه جنگ عاشورایی

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۴۴ ب.ظ

بسمه تعالی

تأملی بر نظریه جنگ عاشورایی

نظریه جنگ عاشورایی مبتنی بر سیره امام حسین(ع) اصولا بر سه پایه استوار است.

1-     تکلیف گرایی (مقابله با ظلم یزیدی که در هدف او اسلام زدایی بود.)

2-     سازش ناپذیری (مبتنی بر شعار هیهات منا الذله و شهادت طلبی)

3-     نابرابری در قدرت نظامی

طرح نظریه جنگ عاشورایی در ابتدای تجاوز عراق از سوی فرماندهان نظامی و حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر اندیشه انقلابی و آموزه های شیعی مردم ایران و با طرح جمله پیروزی خون بر شمشیر کاملاً مسبوق به حرکت انقلابی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب بود. دقیقاً با طرح این اندیشه دفاع مردمی در مقابل تجاوز صدامی حالتی مقدس به خود گرفت و جانباختگان در این راه شهید قلمداد شدند. تطبیق دفاع مردم و جوانان ایرانی از سرزمین مادری خود با شهادت یاران امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و در سرزمین کربلا انگیزه بسیار قوی برای آنان فراهم می کرد و موج مدافعان اولیه که غالباً داوطلبانه برای دفاع از کشور شتافتند براساس همین تفکر و انگیزه شکل گرفت و بسیاری از رزمندگان تا پایان جنگ نیز با انگیزه جنگ عاشورایی جنگیدند و به آن افتخار کردند.

آنچه مسلم است. دفاع اولیه مردم ایران در مقابل تجاوز دشمن تا دفع متجاوزان، تطبیق بسیار زیادی با سه اصل جنگ عاشورایی دارد. سازش ناپذیری، نابرابری در قدرت نظامی و تکلیف گرایی سه اصلی که مردم را داوطلبانه و با انگیزه فراوان برای دفاع از کشور به میدان آورد و توفیقات ارزشمند و دور از انتظاری بدست آمد.

از فرماندهان جنگ اولین کسی که جنگ عاشورایی و حسینی را بعنوان الگوی دفاعی برای رزمندگان اسلام مطرح کرد شهید سرلشگر فلاحی بود. از ایشان مصاحبه ای در روزنامه کیهان روز سه شنبه مورخه 31 شهریور ماه سال1360 به چاپ رسیده که وی ضمن تشریح اوضاع جبهه ها اعلام می کند که: "ارتش معتقد است که حسین وار باید بجنگد و می جنگد و حسین گونه جنگیدن هم شکست ندارد." با محاسبه دقیق بین توان خودی و دشمن و دفاع سرسختانه از سرزمین و عدم سازش پذیری تا بیرون راندن متجاوز، راه کاری جز عاشورایی و شهادت طلبانه جنگیدن، و توجه به این شیوه حتی در طرح های عملیاتی محسوس نیست.

شهید حسین خرازی فرمانده لشگر14 امام حسین (ع) در اسفند1362، شب عملیات خیبر خطاب به کادر یگان تحت امر خود در تاریکی مطلق و فضایی معنوی اظهار داشت: "امشب شب عاشوراست، نماینده امام دستور داده در طلائیه عمل کنیم. ما با تمام توان لشگر به دشمن خواهیم زد. هرکس می تواند بماند و هرکس که نمی تواند بماند آزاد است که برود."

بنابراین عاشورایی جنگیدن در سطح افراد و تاکتیک یگانی یا به عبارتی شهادت طلبانه و استشهادی به میدان رفتن بین رزمندگان مرسوم بوده لیکن عملیات های پس از آزادی خرمشهر و با استراتژی تنبیه متجاوز با مدل جنگ عاشورایی مبتنی بر اصول مذکور تطبیق ندارد.

سیدناصرحسینی

5/8/94

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۶
سید ناصر حسینی

نظرات  (۱)

۲۲ دی ۹۴ ، ۰۵:۴۵ حسن مقصودی
درود بر شرافت سربازی ارتش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی