...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

...من ینتظر

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ... وبلاگ شخصی سید ناصر حسینی

طبقه بندی موضوعی

عملیات والفجر4

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲ ب.ظ

بسمه تعالی

عملیات آفندی والفجر4                                سیدناصر حسینی- محمد مطوایی

مقدمه:

   جمهوری اسلامی ایران به منظور فشار به رژیم دیکتاتور عراق و حامیان عربی و غربی او در جهت تنبیه متجاوز محور های عملیاتی خود را با نگاهی راهبردی از مناطق جنوب به شمال و شمال غرب که تمرکز قوای عراقی کمتر بود تغییر داد تا اهداف مورد نظر فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران بیشتر قابل وصول باشد. اجرای عملیات های مسلم ابن عقیل، والفجر2 و والفجر3 از این نوع اقدامات به شمار می رود که به ترتیب در مناطق سومار، حاج عمران و مهران انجام گردید. و عملیات والفجر4 به منظور تامین بلندی های شمال و شمال غرب مریوان، پاکسازی بخشی از مناطق اشغالی از ضد انقلاب، انهدام نیروهای دشمن بعثی عراق در منطقه، مسدود نمودن راه های اصلی ورود ضد انقلاب منطقه با منابع پشتیبانی در عراق و نهایتاً خارج کردن شهرها و آبادی های مرزی جمهوری اسلامی ایران از برد توپخانه ارتش متجاوز عراق توسط نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران  طراحی و اجرا شد. (جعفری،1389 :94)

 

 

مشخصات عملیات:

منطقه عملیات: منطقه عمومی پنجوین و شمال غرب مریوان

هدف عملیات: انهدام نیروهای دشمن، تامین بلندی های شمال و شمال غرب مریوان و خارج کردن شهرها و روستاهای مرزی و شهر مریوان از برد آتش توپخانه دشمن بعثی عراق

آغاز عملیات:  00 :24 27 مهرماه 1362

پایان عملیات: 30: 07 29 ابان ماه1362

       مدت عملیات: 32 روز (اشکانفر/ هادیان،1371: 169)

       وسعت منطقه تصرف شده: 1000 کیلومتر مربع (اطلس جنگ ایران و عراق،1389: 90)

شرح عملیات:

   عملیات والفجر4 با رمز «یا الله یا الله یا الله» در نیمه شب 27 مهر 1362 آغاز شد و در کمتر از یک هفته نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توانستند ضمن در هم کوبیدن نیروهای متجاوز عراقی، 300 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران را  آزاد کنند و 700 کیلومتر مربع از خاک عراق را به تصرف درآورند. در این نبرد سنگین کوهستانی ارتش متجاوز عراق بیش از 900 اسیر و 5 هزار کشته و مجروح داد؛ علاوه بر آن که با از دست دادن بلندی های حساس منطقه، شهر مهم سلیمانیه عراق هم به خطر افتاد. شکل خاص جغرافیای منطقه به ویژه فرورفتگی دره شیر به داخل خاک ایران مانور یگان های ایران را برای محاصره و نابودی نیروهای عراقی ساده کرده بود. ایرانی‌ها با بهره‌گیری از تمام توان خود رمز عملیات را «یاالله یاالله یاالله» قرار داده و با استعانت از ذات باریتعالی به شکل قابل ملاحظه‌ای وسعت جبهه و مناطق درگیری را گسترش دادند. این گسترش به خوبی نشان می‌داد که عدم موفقیت در نبردهای منطقه جنوب تأثیری در تغییر اراده‌ی رزمندگان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تنبیه متجاوز ندارد. (جعفری/ غفوری،1390 :222و223 ) این عملیات وسعت جبهه درگیری با عراق را به شکل قابل ملاحظه ای گسترش داد. آنچه باعث عدم دست یابی نیروهای ایرانی به اهداف قاطع و سقوط صدام حسین دیکتاتور عراق می شد، کمک های اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی و نظامی کشورهای مختلف جهان بخصوص بخشی از کشورهای عربی و غربی به رهبری آمریکا بود که بطور مستقیم و غیرمستقیم به سوی عراق سرازیر بود و یا با واسطه کشورهای منطقه به عراق می رسید که نهایتاً باعث می شد وصول به اهداف مورد نظرایران مشکل گردد و یا حتی آن را غیرممکن ساخته و در تداوم جنگ را با نوعی بن بست مواجه سازد. عملیات والفجر4 که در منطقه ای کوهستانی و بسیار وسیع طراحی گردیده بود توانست با بدست آوردن اهدافی در عمق خاک عراق، قدرت نظامی ایران را در مانور مناطق کوهستانی به نمایش بگذارد. (جعفری،1389 :94) البته عملیات والفجر 4 به عنوان یک نبرد گسترده طراحی نشده بود، اما وضعیت زمین و نیز پافشاری ارتش متجاوز عراق در حفظ منطقه مورد هجوم، سبب سرمایه گذاری دو طرف در حد یک عملیات گسترده شد. با اجرای موفق این عملیات 700 کلیومتر مربع از خاک عراق تصرف گردید. از طول خط پدافندی ایران کاسته شد، تأمین شهر مریوان بهبود یافت، یکی دیگر از راه های اصلی ورود ضد انقلاب مسدود و مقدمات طراحی عملیاتی برای پیشروی به سوی سلیمانیه فراهم گردید. در بین عملیات هایی که در جبهه‌های شمال غرب انجام شد، والفجر 4 در نوع خود نمونه بود. (کارنامه نبردهای زمینی، 1381 : 136) خلبانان تیز پرواز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات با 42 فروند بالگرد و 2615 ساعت پرواز 2093 نفر مجروح را تخلیه، 3675 رزمنده را هلی برن و 75 تن بار مهمات و تدارکات را حمل نمودند. (کریم زاده/ پایخان ،1390: 130)  

 

نتیجه:

1.      300 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی ایران و 700 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد شد و بلندی های مهم منطقه اشغال گردید.

2.      تصرف فرورفتگی شیلر بر روی نقشه ایران موجب شد تا معابر مهم تردد ضد انقلاب که مورد حمایت عراق بود مسدود شود.

3.      20 گردان پیاده، گردان کماندوئی و 6 گردان زرهی و توپخانه ارتش متجاوز عراق منهدم شد.

4.      5000 نفر کشته و زخمی و اسارت 905 نفر تلفات نیروی انسانی ارتش عراق بود.

5.      180 دستگاه خودرو و مقادیر زیادی جنگ افزار و 65 دستگاه تانک و نفربر، 32 قبضه توپ، سرنگونی 12 فروند هواپیما و 5 بالگرد آمار انهدام تجهیزات ارتش عراق بود.

6.      8 دستگاه تانک و نفربر، 200 دستگاه خودرو و 20قبضه تفنگ 106 و 20 قبضه موشک سام 7 و 10 دستگاه لودر عراقی توسط رزمندگان اسلامی ایران به غنیمت گرفته شد.

7.      اقلام فراوانی از تجهیزات مخابراتی ومهمات به غنیمت ایران درآمد. (جعفری،1389 :94)  

 

 

منابع:

1.      اشکان فر، سیدعلی/ هادیان، عبادالله، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس، معاونت طرح و برنامه ی نزاجا ،تهران،1371

2.      اطلس جنگ ایران و عراق ، چاپ دوم  ، مرکز اسناد وتحقیقات دفاع مقدس ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،تهران، 1389

3.      جعفری ،مجتبی، اطلس نبرد های ماندگار ، چاپ شانزدهم ، سوره سبز ، تهران ،1389

4.      جعفری ،مجتبی / غفوری، علی، آخرین نبرد ، سوره سبز ،تهران، 1390

5.      کارنامه ی نبردهای زمینی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ ، تهران،1381

6.      کریم زاده، اردشیر / پایخان، صفر، حماسه های ماندگارهوانیروزدردفاع مقدس ،چاپ سوم ، سوره سبز ، تهران،1390

 

 

نظرات  (۱)

سلام

امام خمینی فرمودند: این را بخوانید و بخندید.

کدام را بخوانند؟ سخنرانی صددام را.

دوست دارید بدانید صددام چه گفت ؟

 در وبلاگ

http://bahman58.blogfa.com

 

بخوانید و بخندید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی